FOC goes North II

EM-kval Sverige-Ungern 12-13 oktober 2002

Tillbaka

Reseberättelse

FOC Tours fjärde FOC goes-resa gick återigen norrut, målet var Råsunda och Sveriges nationalarena för fotboll. Matchen vi skulle se ingår i EM-kvalet till slutspelet i Portugal 2004 och det var Ungern som kom på besök. Som vanligt använde vi oss av Fårbobuss som teknisk arrangör och med facit i hand så har vi där en bra samarbetspartner.

Klockan 08.00 lämnade bussen IK Grillen i Oskarshamn, tillfällig reseledare Örjan Johnson såg till att alla kom med på vägen till Ljungvallen. Jag ringde och kollade så allt gick bra och Öjje kunde meddela att vi låg väl framme. Ljungvallen nåddes i god tid och därefter Flohult med en öde FOC Arena i väntan på FOC Generation. Peter Peters togs upp på vägen till Vimmerby och väl vid SPAR klev jag ombord tillsammans med Matilda, Jonas och Tiina, nu var alla ombord. Ronny, Steff och Nicke P skulle möta upp i Stockholm.

Bussen var av modell dubbeldäckare och riktigt skön att åka i. På undervåningen, där det fanns två bord hade "grabbarna" dukat upp både det ena och det andra för att göra resan behaglig. Helen som gjort flera FOC-resor tycktes trivas här nere, det spelades  musik ur medtagen stereo med en del suspekta texter och stämningen blev allt mer gemytlig. Jag inledde mitt arbete som reseledare med att gå runt och ta betalt av de som inte gjort det, dessutom hade vi som vanligt ett tips som gick ut på att tippa matchresultat; full tid, halvtid och i vilken matchminut det första målet skulle göras. 20:- per tips och sammanlagt blev det nära 3000:- i potten. Pengarna vanns av Marlene Widerberg på Nynäsgården som tippat allt rätt så när som på 3 minuter. Vi stannade vid Stavsjö för fika och dylikt. Mätta och med lite frisk luft så bar det iväg igen.

Scandic Star Hotell Sollentuna är ett jättefint hotell efter en rekordsnabb incheckning hade alla fått sina rum och klockan var 13.30. Vi hade bestämt att åka till Råsunda i god tid och efter en kort promenad från bussen var vi vid arenan straxt före 15.00 och med avspark klockan 16.00 så fanns tid för att känna in atmosfären, ta en bärs och köpa souvenirer osv.

Stadion var fullsatt och det blir bra tryck på Råsunda nu sedan kortsidornas läktare byggts till på höjden. Efter en svag öppning av oss och 0-1 blev spelet allt bättre och till slut kommer den välförtjänta kvitteringen genom Zlatan. Tyvärr så får vi inte med oss 3 poäng, men den här gruppen verkar bli väldigt jämn och tuff så det kanske räcker i alla fall "vi ska till EM".

Efter matchen åkte vi  tillbaks till hotellet för återhämtning, påfyllning och hygien- satsning under ett par timmar. 20.00 så bar det iväg in till stan, målet var Söder och Medborgarplatsen med ett rikt utbud av nattliv och restauranger. Jag själv och Matilda följde med Sälen och Anna till ett av deras favoritställen nära Sveavägen, jag hade vissa problem med att sköta mig men höll mig i alla fall vaken med viss hjälp. Efter middagen tog vi tunnelbanan ner till de andra, säger en till mig närstående källa. Kellys skulle vara stället för kvällen och det var det nog för en del, jag gjorde ett varv där inne och ytterliggare ett 40-minutersvarv på Scandic Malmen med ett toalettbesök som höjdpunkt. När jag lyckades att ta mig ut från hotellet (jävla arkitekt) via en nödutgång så klev jag rakt på våran buss. Puuh! Skönt! När alla andra också fått nog av Stockholms nattliv, så avgick bussen  för färd tillbaks till hotellet, efter 50 meters färd står en blond tjej framför bussen; Matilda.
Ja, ja, nu var vi i alla fall med båda två.
Sängen var skön efter en sådan heldag och vad smakar bäst om inte en hotellfrukostbuffé när man vaknar. När sedan alla ätit och fått ordning på sig och sina grejer åkte vi hemåt. Vi gjorde ett par korta stopp för proviantering mm, resan gick utan missöden och vi nådde Vimmerby  vid 3-tiden. Nöjda och glada tackade vi chauffören och sa hej till allihop.
Det är inte utan att man redan längtar till nästa FOC Tours-evenemang.