FOC goes West
 Arsenal-Newcastle 1-5 oktober 1998 Premier League

Tillbaka

Resan startade klockan 03.50 från Mönsterås, fem minuter
efter tänkt start, på grund av en febril jakt efter passet. Ett par gånger var vi nära att köra på ett par rådjur och en död grävling. Bortsett från detta gick resan bra till Göteborg, mycket bra.

Båten lämnade Göteborg strax innan klockan 11.00
och klockan 15.00 var det dags för bastubad. Då tyvärr ingen ölförsäljning skedde första dagen på båten, så fick det bli bastuwhisky (FOC bjöd), vilket skördade sina första offer mycket tidigt. Ett par av oss däckade redan 16.00 och sov tills morgonen därpå! Detta gällde dock inte Generalen som härjade på discot och blev sedermera utkörd därifrån. Starkt jobbat!

Efter en mycket gedigen frukost med ett flertal danska wienerbröd landsteg vi strax efter klockan 9 lokal tid efter att båten "satt fast" sig. En av oss som var iklädd en FOC 97 Tröja
(ecstasy), ville tullpolisen prata lite med om hans avsikter i England. Eftersom vi var först ombord på bussen så satte vi oss som kungar längst bak och blev mycket förvånade när nästan hela bussen fylldes av tjejer!!!.

Efter en första runda på stan checkade vi in på hotellet som höll god svensk vandrarhemsklass. På kvällen åkte vi på pubrunda och fick lära oss hur man gör om man åkt fel (backar på andra bilar). Det bästa med kvällen var att vi slapp höra på någon Bulgarienhistoria (Baggios specialitet), folk var för trötta! Därefter fortsatte ungdomarna ut på en discorunda i Londonnatten.

På lördagsmorgonen fick vi först lära oss hur man hänger ut från ett hotellfönster med den svenska flaggan och skriker Fredrik Ljungberg. Frukosten var mycket bra och tack vare god kontakt med personalen fick vi äta så mycket vi bara orkade.
Därefter var det Generalguidning i London med mycket tunnelbaneåkande och bland annat ett besök på Highbury och Arsenalshopen och senare på diverse köpcentra.
Vi försökte också slå rekord i pizza-ätning (då man fick äta så mycket man orkade) men trots ett par timmars kämpande så fanns det faktiskt pizza kvar när vi gick, otroligt! Lördagskvällen bjöd först på kortspel på hotellets pub och senare följde ungdomarna med Bjursås damlag ut i storstadsnatten.

Söndagen började med en guidad tur till Wembley och en titt på Söndagsmarknaden, innan det var dags för matchen som vi pratat om och Fredrik Ljungberg skulle vara med från start. 90 minuters fotbollsunderhållning av högsta klass, 3-0 till Arsenal. Segerrusiga var det bara att styra kosan mot bussen för direkt slussning ut till den väntande båten.

Den natten blev det inte mycket sömn här var det discodunka och att göra slut på alla pund i baren som gällde, de flesta slaggade in vid fyratiden, men inte Baggio, han gick och lade sig klockan 13.00 dagen därpå.

På måndagen blev vi först lurade på frukosten, vi vaknade för sent, åt en stor lunchbuffé istället och kom lagom till en prisutdelning där Generalen vann en resa till Norge då varken Stefan eller den sovandes Ronny var där. Vilket flyt han hade Generalen, han kom tvåa i en tipstävling i Arsenalkunskap på bussen till båten, han var också nära att vinna på matchresultatet (han tippade 3-1, lustigt för han hade tänkt att skriva 3-0 på tröjan). Men på hästar visade sig Slaktar´n vara bäst då Green Mamba vann på oddset 5 gånger pengarna.

Hemresan gick mycket bra och redan klockan 02.15 var jag åter i köpingen för ett par timmars välförtjänt sömn.